Saturday, March 10, 2012

fInal eXam!!

pejam celik pejam celik dah tgl lagi sehari aku nak final.study tak habis lagi tp dok online je memanjang.naik jeles org rumah aku.hahahaha...leklek lu.sempat lagi nak study.aku dok online je pun bukannya aku tak study.study jugak.just tak sebanyak orang lain kot.huhuhu..

anyway,ni lar jadual exam aku...

ni jadual 1st week..mcm agk pack lar jugak.huhu

ni jadual 2nd week..mmg relax habis lar.
tp xde gap lar utk subjek PTY155 tu.hm...

sem ni aku ambik 7 subjek je.kalau ikutkan 8 subjek tp since aku xsempat nak daftar bpc-Badan Pertolongan Cemas dan aku kene repeat sem 4 nanti jadi 7 subjek jela.sadis.huhuhu..takpe lar.barang yg lepas tiada guna diingat kembali.hahaha... tp bila korg tgk jadual ni mesti tak paham satu patah haram pun kan??meh sini aku explain satu2 pasal subjek2 yg aku ambik..

  • ANP120-ANATOMY & PHYSIOLOGY ni pasal badan manusia.segala structure and processes yg jd dlm badan manusia.muscles and bones tu memang wajib ingat lar.tambah pulak aku ni bakal physiotherapist.muscles and bones tu memang jd makanan ruji aku lar.kalau tak ingat jawab dia lunyai lar kene ngan lecturer time kelas.tambah2 lagi kalau tak ingat origin,insertion and action muscles tu.huhuhu
  • BEL260-INTERMEDIATE ENGLISH ni macam dah advanced sikit dari bel time sem1 dulu..yg sem ni punye ada lar sipi2 macam MUET sikit.ada speaking,writing,listening and reading..time speaking yg tak tahan tu.dah lar kene cakap on the spot.aku bab2 on the spot ni memang fail lar.kene pulak speaking.memang hancusss lar kan..speaking pun dah berabuk.hohohoho..yg lain tu boleh lagi lar nak kelentong2,tiru2 kawan.tp aku tak buat eh.aku budak baik..tp yg tak tahannye kesian kat kawan aku,si peah ngan si fizah.diorg kene tangkap meniru.padahal dorg sembang2 je pun.tak pasal2 paper diorg kene star besar..tp last2 diorg tak salah sbb diorg salah tempat lain2.huhu..morel of de stori,siasat dulu sebelum jatuhkan hukuman.hohoho~
  • CTU151-ISLAM THOUGHT AND CIVILIZATION ni macam subjek PAI time sekolah2 dulu lar.tp untuk sem 2 ni aku rasa macam aku dah belajar sejarah balik je.teori kedatangan islam,bukti,kesan segala bagai..menyesal pulak bakar nota sejarah dulu.huhu...untuk hafazan dan bacaan pulak kene hafaz ayat 41-60 surah yaasin and baca secara bertajwid dari ayat 61 sampai habis,surah yg sama.
  • PTY154-ELECTROPHYSICAL AGENT II.belajar pasal mesin2 yg digunakan untuk menerapi org.huhuhu..sem lepas punya mesin yg produce haba therapy.yg sem ni mesin yg menggunakan electrical stimulation.agak seram lar bila bermain dengan current ni.aku pernah kene electric shock kot time tengah jadi model untuk kawan aku time praktikal test.memang sgt woo woo woo...sakit!sumpah aku tak tipu.kalau tak caya and kalau berani,cubalah!hahahaha
  • PTY155-PHYSIOTHERAPEUTIC EXERCISE SKILLS II.dalam subjek ni lar aku belajar nak bagi exercise kat patient.ambulate patient so diorg boleh jalan balik.ajar patient macam mana nak guna walking aids.walking aids pun ada cara yg betul nk guna dia.bukan main hentam je pakai.nanti dapat penyakit lain pulak.actually subjek ni berkisarkan cara2 therapist untuk tolong patient dapatkan balik diorg punya range of motion.range of motion tu lebih kurang macam limit patient punya anggota badan boleh move.contohnya macam tangan dia boleh bengkok atau lurus sampai habis or tak.kalau tak therapist kene identify ape sebab dia.then kene bagi exercise yg paling effective untuk patient tu dapatkan balik dia punya full range of motion.
  • PTY158-KINESIOLOGY II.subjek ni pulak pasal biomechanic.macam mana badan manusia move,cara jalan-normal or abnormal,posture badan normal ke tak.boleh kata subjek ni more to human movement analysis.yg bestnya pasal subjek ni korg boleh tau someone tu normal ke abnormal.and the most important thing is boleh RABA2 org.hahahaha...bukan meraba dalam erti kata yg sebenar ye.meraba dalam subjek ni dikategorikan sebagai nak kenal pasti structure muscles and bones patient.ni untuk check whether patient tu ada fracture ke ape.nama saintifik untuk meraba ni ialah PALPATE.yg nazak sikit pasal subjek ni is kene ingat origin,insertion and action for each muscles.mula2 memang macam nazak,tp bila dah dapat sangat seronok~
  • PTY157-PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN PHYSIOTHERAPY.subjek ni takde final.so macam dah heaven sikit lar kat situ.tp kusangka panas sampai ke petang,rupanya hujan di tengah hari.memang ko habis gara2 segala esaimen and presentation yg dapat last minute tp nak A.S.A.P..memang sgt mendera zahir dan batin aku.huuu..aku pun tak tahu subjek ni pasal ape.yg penting kene apply time praktikal and keje nanti
dengan berakhirnya penerangan aku pasal subjek2 yg aku ambik sem ni,maka berakhirlah entri aku untuk kali ni..doakanlah supaya aku boleh buat dalam final exam ni.daa~


No comments: